מחקרים

נדודי שינה עם משך שינה קצר אובייקטיבי וסיכון ליתר לחץ דם

החוקרים ביקשו לבחון את הקשר בין ISSD עם יתר לחץ דם מתמשך ויתר לחץ דם מקרי במחקרי חתך ואורכי, בהתאמה

בדיקת לחץ דם. אילוסטרציה

במחקר שפורסם לאחרונה, החוקרים דיווחו כי נדודי שינה עם משך שינה קצר אובייקטיבי (ISSD) היה קשור לסיכון גבוה יותר ליתר לחץ דם ולסוכרת סוג 2 בהשוואה לנדודי שינה עם משך שינה רגיל אובייקטיבי (INSD). עם זאת, לא היו הבדלים ביחס לסיכון ליתר לחץ דם בין ISSD לבין משך שינה קצר אובייקטיבי ללא נדודי שינה .(SSD)

לכן, במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Sleep Medicine Reviews, החוקרים ביקשו לבחון את הקשר בין ISSD עם יתר לחץ דם מתמשך ויתר לחץ דם מקרי במחקרי חתך ואורכי, בהתאמה.

הנתונים נאספו מ-6 מחקרי חתך עם 5914 משתתפים ו-2 מחקרי אורך עם 1963 משתתפים. החוקרים חישבו יחסי סיכויים עבור יתר לחץ דם מתמשך ויחסי סיכונים ליתר לחץ דם מקרי באמצעות מטה-אנליזות של נתונים מותאמים ממחקרים בודדים.

תוצאות המחקר הדגימו כי בהשוואה לאנשים עם משך שינה נורמלי אובייקטיבי (NNSD), ISSD היה קשור באופן מובהק ליחס סיכויים מאוחד גבוה יותר ליתר לחץ דם מתמשך (יחס סיכויים: 2.67, רווח בר סמך 95%: 1.45-4.90) ויחס סיכונים ליתר לחץ דם מקרי (יחס סיכונים: 1.95, רווח בר סמך 95%: 1.19-3.20), בהתאמה. יתר על כן, אנשים עם שינה רגיל אך משך שינה אובייקטיבי קצר, החוקרים מצאו כי לא היה לזה קשר ליתר לחץ דם מתמשך (יחס סיכויים: 1.21, רווח בר סמך 95%: 0.84-1.75), או יתר לחץ דם מקרי (יחס סיכונים: 0.97, רווח בר סמך 95%: 0.81-1.17).

לסיכום, תוצאות המחקר מצביעות על כך ש-ISSD הוא פנוטיפ חמור יותר של הפרעת שינה ולכן גם קשורה לסיכון גבוה יותר ליתר לחץ דם. משך שינה קצר אובייקטיבי עשוי להיות מדד תקף ושימושי מבחינה קלינית להשפעה של נדודי שינה על בריאות הלב וכלי הדם.

מקור:

A meta-analysis of the association between insomnia with objective short sleep duration and risk of hypertension. Yanyuan Dai,Alexandros N. Vgontzas,Le Chen,Dandan Zheng,Baixin Chen,Julio Fernandez-Mendoza,Maria Karataraki,Xiangdong Tang,Yun Li. Sleep Medicine Reviews. June 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  נדודי שינה,  יתר לחץ דם,  משך שינה,  בריאות הלב
תגובות