COVID-19 בישראל

דו"ח מכון טאוב: התמותה העודפת בישראל ב-2020 עלתה בכ-10%

ממצאי הדו"ח: ירידה של כחודשיים בתוחלת החיים בישראל בשנת 2020 | ישראל הצליחה להגן על האוכלוסיה המבוגרת שלה במגיפת הקורונה טוב יותר מאשר ארה"ב

עובדי חברה קדישא נושאים לקבורה גופת חולה קורונה. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

דו"ח של מכון טאוב ניתח את הנתונים הנוגעים לתמותה מקורונה במהלך 2020 ובמסמך שחיבר צוות המכון נאמר כי "ישראל הצליחה להגן על האוכלוסיה המבוגרת שלה יותר טוב מאשר ארה"ב. המגזרים שנפגעו במיוחד היו החרדים והערבים".

פרופ' אלכס וינרב, החתום על הדו"ח, ציין שהיקף מקרי המוות בישראל עלה בשנת 2020 בכ-7%, ובהתחשב בצמצום הטבעי שהיה צפוי בתמותה, הרי שלמעשה חלה עלייה של כ-10%.

על פי הדו"ח, ישראל הצליחה, יחסית, להגן על האוכלוסיה המבוגרת שלה. שתי האוכלוסיות העיקריות שנפגעו היו החרדים והערבים. "מסוף יולי ועד אוקטובר 2020 עלתה התמותה לרמה שלא נצפתה בעונה הזו מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת. מדובר בעלייה משמעותית, אך נמוכה מאשר במדינות אחרות: למשל 18% בארה"ב, שבה שיעורי התמותה היו גבוהים מישראל גם לפני מגיפת הקורונה".

עוד מצביע הדו"ח על כך שבחודשיים הראשונים של השנה שעברה, בהם טרם התגלו מקרי תחלואה בקורונה בישראל, היו שיעורי התמותה הנמוכים ביותר אי פעם - עם ירידה של 7% לעומת אותה התקופה בשנים 2017–2019. השפעת הקורונה החלה להיות מורגשת מסוף מארס ובמיוחד מתחילת יולי ועד סוף ספטמבר. בין גלי התחלואה עד אז חזרו שיעורי התמותה לרמות נמוכות מכפי שהיו בשנים 2019-2017.

בסך הכל, שיעור התמותה העודפת בישראל נמוך מהצפוי לפי מבנה הגילים ודפוסי ההידבקות של הישראלים בנגיף הקורונה. התוצאה היא ירידה של כחודשיים בתוחלת החיים בלידה וירידה של כמעט שלושה חודשים בתוחלת החיים בגיל 65. שיעורי ההידבקות והתמותה הגבוהים בקרב החרדים והערבים יביאו לעלייה משמעותית יותר של תמותה עודפת באוכלוסיות אלו ולירידה חדה יותר בתוחלת החיים שלהן.

יש לזכור, ציין המחבר, כי גם מגיפת השפעת בשנת 2015 הורידה את תוחלת החיים ברוב מדינות אירופה ביותר משלושה חודשים, גם במדינות עם מערכות בריאות טובות. "ירידה של כחודשיים בתוחלת החיים ב-2020 בגלל הקורונה היא ירידה מתונה יחסית".

נושאים קשורים:  תמותה עודפת,  מכון טאוב,  תוחלת חיים,  מגיפת הקורונה,  פרופ' אלכס וינרב,  חדשות
תגובות