חדשות

"המצב הפוליטי עלול לטרוף את הקלפים במשבר קיצור התורנויות"

בעוד הרופאים המתמחים מאיימים לשבש את פעילות בתי החולים, רוני לינדר מציגה את תמונת מצב המאבק ב"דה מרקר": "לאיש במערכת הבריאות לא דחוף לסיים את משבר קיצור התורנויות"

מחאת המתמחים ב"איכילוב" בחודש שעבר. צילום: "מרשם"

במאמר פרשנות שמציג את תמונת המצב במאבק לקיצור התורנויות מצביעה הבוקר (ג') רוני לינדר ב"דה מרקר" על כך ש"מערכת הבריאות משחקת צ'יקן עם קיצור התורנויות", "לאף אחד לא דחוף עתה לסיים את המשבר וגם תשומת הלב הציבורית לנושא הזה דועכת".

עוד ציינה לינדר כי חרף נחישות שר הבריאות ניצן הורוביץ ליישם את מתווה קיצור התורנויות, "המצב הפוליטי הרגיש והאפשרות לפירוק הממשלה, עלולים לטרוף מחדש את כל הקלפים".

על פי לינדר, השר הורוביץ התבטא השבוע בפני קבוצת מתמחים שמחתה על העיכוב בהפעלת מהלך קיצור התורנויות ואמר: "יש פה קואליציה של ההסתדרות הרפואית, מנהלי בתי חולים ומשרד האוצר – בסוף זה יקרה! הם אולי מנסים להתיש אותי בבתי המשפט ולעשות נגדי קמפיין הכפשות אבל בסוף זה יקרה, זה בלתי נמנע. אי אפשר לעבוד ברצף 26 שעות".

לינדר מציינת כי "נראה כי בממשלה אין תחושת דחיפות, ההיתר עליו חתמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, הקובע כי המתמחים בפריפריה לא יעבדו יותר מ-18 שעות רצוף ביממה, חתום ויש לו תוקף של חוק. יישומו נדחה שוב ושוב. בית הדין לעבודה הורה למדינה להודיע לו ב-19 במאי איזו התקדמות חלה במו"מ להשגת הסכמות למהלך, ואם תודה על חוסר הסכמה, בית הדין עשוי להחליט שאיננו מעניק לה הארכה נוספת, והמשבר יפרוץ שוב במלוא עוצמתו".

לפי הצעת הפשרה שעליה טרם הסכימו כל הצדדים: במקום לקצר את התורנויות ל-18 שעות (16 שעות תורנות ושעתיים העברת משמרת), התורנויות יקוצרו ל-21 שעות (19 שעות תורנות ושעתיים העברת משמרת). המתמחים יגיעו לעבודה ב-13:00 בצהריים. קיצור מתון ל-21 שעות תורנות יאפשר לשלם למתמחים גם עבור יום החופש שאחרי התורנות, כך ששכרם ייפגע מהקיצור במאות שקלים בודדים ולא באלפי שקלים. מבנה השכר הנוכחי יישמר ולא יגרור תוספות רוחביות בכל המערכת כפי שחוששים באוצר.

לפי הדיווח, מנהלי בתי החולים העבירו מסר לאוצר ולמשרד הבריאות כי תוספת התקנים והרופאים שתידרש עבור קיצור מתון יותר של שעות העבודה קטנה יותר מאשר בתסריט של קיצור ל-18 שעות, והם מאמינים שיוכלו לעמוד באתגר.

בארגון הרופאים המתמחים מרשם התייחסו להצעה זו וכינו אותה "מגוחכת", וכפי שדווח אתמול ב"דוקטורס אונלי", הודיעו כי "אם עד 1.6 לא יתחיל קיצור התורנויות - יתחיל כאוס בבתי החולים ובפקולטות לרפואה בכל רחבי הארץ: מחאות, שיבושים, עיצומים - מה שצריך כדי להגיע למטרה: קיצור תורנויות ל-16+2".

נושאים קשורים:  קיצור תורנויות,  רוני לינדר,  ארגון מרשם,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  חדשות
תגובות

קיצור התורנויות ל 21 שעות הוא ,מצד אחד, לעג לרש. שכן אין כל הבדל לגבי העייפות , השחיקה והסיכון לטעויות בין עבודה רציפה של 21 שעות לבין 24.
כל הכשלים של הקיצור ייוותרו בעינם ולא תופק כל תועלת.