חדשות

כך הפכו החרדים מנטל כלכלי לנכס עבור קופות החולים

"דה מרקר": ב-2022 התרחשו יותר מעברים בין הקופות בערים חרדיות לעומת שאר הערים | הקופות מתחרות על מבוטחי החברה החרדית ומציעות להם יותר שירותים והטבות מופלגות, ובראשן "מאוחדת"

תושב בני ברק וילדיו. צילום אילוסטרציה: מרים אליסטר/ פלש 90

בשנים האחרונות התחדד מאוד המיקוד של הקופות באוכלוסיה החרדית וב-2022 התרחשו הרבה יותר מעברים בין קופות החולים בערים חרדיות לעומת שאר הערים. כך עולה מכתבתה הבוקר (ב') של רוני לינדר בדה מרקר. ניתוח נתוני המעברים בין הקופות על פי ערים של המוסד לביטוח לאומי מספר את הסיפור.

בראש רשימת המעברים נמצאות ירושלים, בני ברק ובית שמש. הנה כמה דוגמאות מספריות: בתל אביב-יפו, עיר עם 464 אלף מבוטחים, רק כ-5,000 מבוטחים עברו בין הקופות בשנה שעברה אך בבית שמש, עיר עם 157 אלף תושבים, עברו 7,500 מבוטחים – כמעט פי חמישה יותר מעברים למבוטח. כ-30 אלף מעברים התרחשו בירושלים; בבני ברק – 7,900, במודיעין עילית – 4,400 ובביתר עילית – 2,700. לעומת זאת, מספר המעברים בערים גדולות כמו ראשל"צ – 2,600 וחיפה – 3,500 בלבד.

פרופ' ניסים אלון, לשעבר מנכ"ל "לאומית" והיום ראש החוג לניהול מערכות בריאות במכללה האקדמית הדסה, הסביר כי עם חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי ב-1995 הפכו החרדים מנטל כלכלי לנכס של ממש לקופות: "עד החוק, התשלום לקופת היה אחוז מהשכר של ההורים בכל משפחה, ולכן הקופות העדיפו מבוטחים עשירים עם מעט ילדים. החוק שינה את שיטת התקצוב, כך שהקופה מקבלת תשלום קבוע לפי כל מבוטח. פתאום ילד חרדי עני ממשפחה גדולה מכניס לקופה אותו סכום בדיוק כמו ילד מרמת אביב במשפחה אמידה".

עוד אמר פרופ' אלון: "הבנו שמספיק שנגייס את האמא ויש לנו גם את כל הילדים. בנוסף, יש יתרון דרמטי לגידול הטבעי: קיבלת לקופה זוג צעיר? בתוך עשר שנים הם הופכים למשפחה של עשרה. בקהלים אחרים, אחרי עשר שנים יש שניים-שלושה ילדים וכלב".

"מאוחדת" מובילה, על פי הכתבה, בגיוס ושימור מבוטחים בחברה החרדית. מבין 1.2 מיליון מבוטחיה, כחצי מיליון (כ-40%) הם חרדים ובעיקר בירושלים, שבה 37% מהמבוטחים חברים בה. ההשלכות לכך בבירה מתבטאות במאבק על רופאים ובעיקר בין "מכבי" ל"מאוחדת".

התחרות על המגזר החרדי מתבטאת גם בהקמת סניפים נוספים; הוספת שעות פעילות גם בלילה, לצד הצעות הטבות ליולדות, שגוררות גם את הקופות האחרות להשוותן, והטבות כמו מימון חוגי שחייה לילדים בערים חרדיות שמוסוות תחת "שחייה טיפולית". הקופות גם מעסיקות עשרות מתאמי קהילה חרדים שמציעים סיוע בקביעת תורים ובנבכי הביורוקרטיה של הקופה.

הביקוש לרופאים ולרופאות גדל ומטיל אתגר נוסף על ספקי השירותים: "אין כמעט רופאות ורופאים חרדים שחיים בתוך הקהילה ובערים החרדיות, ולכן צריך להביא את הרופאים אל הקהילה", אומרת בכירה באחת הקופות. "בבני ברק או בירושלים, אין בעיה, אבל ביישובים מרוחקים יחסית, כמו התנחלויות חרדיות, העלות גבוהה מאוד. להביא למשל רופאות נשים, שיש להן ביקוש אדיר בקרב נשים חרדיות, אל ביתר עילית או מודיעין עילית, זאת משימה קשה ביותר, המחייבת תשלומים אדירים".

נושאים קשורים:  מאוחדת,  קופות החולים,  חברה חרדית,  חדשות,  רוני לינדר,  "דה מרקר"
תגובות
אנונימי/ת
29.05.2023, 18:13

שחיתות במיטבה-לצ'פר אותם בשירותים מיוחדים

אנונימי/ת
29.05.2023, 18:30

גלית גוטמן מי הסכים לך להגיב פה את דוגמנית לא רופאה .
החרדים הם אזרחים כמו כולם , תורמים שווים לילד ברמת אביב.
קופות החולים בסוף מתחרות אחת בשניה , ולכן נלחמות על ליבם של החרדים מה רי בזה ?
עד כמה השנאה הגיע לרמות פסיכיות ,
אם אותה כותרת הייתה מדברת על ערבים במקום חרדים לא היית כותב את דברי השטנה שלך , ואם כן אני בטוח שהיית מקבל באן מהמערכת אחרי דקה.
ככה נראית מדינת היהודים ב 2023 מאוד מזכירה את גרמניה 1933

אנונימי/ת
30.05.2023, 06:40

רק תמצא לי רופא/ה אחד שאוהב לטפל בפרזיטים האלה שמתנהגים כאילו המערכת כולה משרתת רק אותם

אנונימי/ת
29.05.2023, 20:08

מחאת החלוקים "הלבנים" היא של שונאות אדם בדמות אותה דוגמנית.

חלוקים מלוכלכים. לא לבנים.

אנונימי/ת
29.05.2023, 23:08

כתבה בניחוח 1939
נשמע כי ממש מייצג את האג'נדה של התעמולה
לא ציינתם רק את הפרוטוקולים (של זקני ציון...)

אנונימי/ת
30.05.2023, 08:19

הבעייה היא פשוטה ומסתכמת במשוואה :קהל היפוכונדרי×תקשורת היסטרית × בדיקות מיותרות לכסתח של הרופאים+נתוחים מיותרים+...
= מערכת כושלת

אנונימי/ת
31.05.2023, 14:44

גם ד"ר מנגלה היה רופא. עם חלוק לבן. בוודאי היה מצטרף למחאת החלוקים הלבנים נגד הפשיעה במגזר הערבי ושינוי חוק לשכת עורכי הדין. מתוך חמלה לחולים וערכי שבועת הרופא.

אנונימי/ת
31.05.2023, 17:50

מי שכתב/ה את התגובה הזאת הוא/היא לא רופא/ה אלא מתחזה.
המערכת צריכה לסנן תגובות כאלה או לפחות לסמן אותן כתגובות בעייתיות.
בכל מקרה לכותב האלמוני - לא מאחל לך בריאות שלמה ולא בריאות חלקית