מחקרים

מה המנגנונים בהם התעמלות משפרת תוצאים מטבוליים וקרדיווסקולריים?

נמצא כי בועיות המופרשות משרירי השלד במהלך פעילות גופנית ונספגות באיברים כגון הכבד ורקמת השומן, קשורות להשפעות המטיבות שיש להתעמלות על מחלות מטבוליות וקרדיווסקולריות

22.06.2023, 14:02

ידוע כי ביצוע פעילות גופנית סדירה משמר פרופיל מטבולי בריא, אך טרם גילו מה המנגנונים הביולוגיים האחראים על כך. בועיות חוץ-תאיות משמשות תפקיד חשוב בתקשורת בין-תאית. במחקר זה החוקרים ביקשו לבחון האם בועיות חוץ-תאיות (Extracellular Vesicles- EV) ממקור שרירי שלד, הנוצרות בעקבות ביצוע התעמלות, מקושרות להשפעה המטבולית החיובית הנצפית בעקבות ביצוע הפעילות הגופנית.

תוצאות המחקר הדגימו כי השלמה של 12 שבועות של אימוני שחייה שיפרו את הסבילות לגלוקוז, הפחיתו את הצטברות השומן הויסצרלי, שיקמו את הכבד ועיכבו את ההתקדמות הטרשתית בעכברים עם השמנת יתר מזן הבר (Wild Type- WT) ומזן APOE-/-. ניתן היה לחסום באופן חלקי את ההשפעות הללו על ידי דיכוי היצירה של EV. הזרקה של EV שיוצרו משרירי שלד של עכברים מזן C57BL/6J שביצעו פעילות גופנית (פעמיים ביום למשך 12 שבועות), הדגימה את אותן ההשפעות המגנות בעכברים עם השמנת יתר מזן הבר ומזן APOE-/-, כמו שנצפו לאחר ביצוע ההתעמלות בעצמם. החוקרים מצאו כי איברים מטבוליים, ובייחוד הכבד ורקמת השומן, יכולים לספוג בועיות EV שנוצרו על ידי שרירי שלד של עכברים שביצעו פעילות גופנית (exe) אשר הוזרקו לגופם של העכברים שלא ביצעו פעילות גופנית. תוכן הבועיות הינו עשיר במרכיבים המקושרים לחמצון של חומצות שומן ומיטוכונדריה, ולכן exe-EVs דחפו את המטבוליזם לכיוון של הטבה קרדיווסקולרית.

מסקנת החוקרים הייתה כי פעילות גופנית משנה את המטבוליזם באופן המקנה עדיפות בתוצאים קרדיווסקולריים, ונראה כי EV לוקחים חלק בתהליך זה. טיפול בעזרת exe-EVs או אנלוגים שלהם יכול לספק טיפול מניעתי עבור מחלות מטבוליות וקרדיווסקולריות מסויימות.

מקור:

Yixiao Wang , Yunnan Liu , Siyan Zhang , Na Li , Changyang Xing , Chen Wang , Jia Wang , Mengying Wei , Guodong Yang , Lijun Yuan. Exercise Improves Metabolism and Alleviates Atherosclerosis via Muscle-Derived Extracellular Vesicles. Aging and disease. 2023, 14(3): 952-965 https://doi.org/10.14336/AD.2022.1131

נושאים קשורים:  מחקרים,  פעילות גופנית,  מטבוליזם,  טרשת עורקים,  סרקופניה,  שרירי שלד
תגובות