חדשות

פעילות גופנית לפרקי זמן קצרים עשויה להפחית סיכון לסרטן

JAMA Oncology מדווח על ממצאי מחקר עוקבה גדול: 4-3 דקות של פעילות גופנית יומית נמרצת לסירוגין עשויות להיות קשורות לירידה בסיכון להיארעות סרטן

פעילות גופנית (צילום: אילוסטרציה)

פעילות נמרצת של פרקי זמן קצרים (עד דקה או שתיים), שבמצטבר מגיעים לפחות מארבע דקות ביום, יכולה להוריד את הסיכון הכולל לחלות בסרטן ב-17%-18%, ובפרקי זמן של 4.5 דקות מצטברות ליום יירד הסיכון ב-31%-32%. כך עולה ממחקר עוקבה פרוספקטיבי שנערך בבריטניה ופורסם ביום ה' האחרון בכתב העת JAMA Oncology.

החוקרים מציינים כי פעילות גופנית נמרצת (VPA - Vigorous Physical Activity) היא דרך יעילה להגיע לרמת הפעילות הגופנית המומלצת (PA - physical activity) למניעת סרטן, אך אנשים רבים נמנעים מכך בשל חוסר יכולת או חוסר מוטיבציה.

החוקרים ביקשו לבדוק האם הסיכון לסרטן אצל מבוגרים שמדווחים כי הם נמנעים מפעילות גופנית יפחת בעקבות ביצוע פעילות גופנית נמרצת לסירוגין (VILPA - Vigorous Intermittent Lifestyle Physical Activity) בפרקי זמן קצרים (≤1 ו≤2 דקות).

במחקר בוצע ניתוח עוקבה פרוספקטיבי של 22,398 מבוגרים מתוך מאגר ה-Biobank הבריטי, בגיל ממוצע של 62 שנה, המדווחים כי אינם עוסקים בפעילות ספורטיבית. המשתתפים היו במעקב עד 30 באוקטובר 2021 (תמותה ואשפוזים), או עד 30 ביוני 2021 (רישום סרטן). החוקרים התאימו גיל, מין, רמת השכלה, עישון, צריכת אלכוהול, משך שינה, צריכת פירות וירקות, היסטוריה של סרטן הורים, פעילות גופנית בעצימות קלה ובינונית ומחזורי פעילות אינטנסיבית של יותר מדקה או שתיים. הפעילות הגופנית נמדדה באמצעות מד תאוצה שנענד על פרק היד הדומיננטית של הנחקרים.

במהלך מעקב ממוצע של 6.7 שנים, התרחשו 2,356 אירועי סרטן, מתוכם 1,084 מהמקרים היו של סרטן הקשור לפעילות גופנית נמוכה (PA-related cancer - a composite outcome of 13 cancer sites associated with low PA levels).

כמעט כל (92.3%) אימוני הפעילות האינטנסיביים נצברו בפעילות של עד דקה אחת כל אחד ובסה"כ 4.5 דקות ליום. משך הפעילות היומית הנמרצת לסירוגין היה קשור לתוצאות באופן כמעט ליניארי. משך הפעילות המינימלי היה 3.4 דקות ליום.

החוקרים מציינים כי משמעות ממצאי מחקר עוקבה גדול זה מצביעים על כך ש-3 עד 4 דקות של פעילות גופנית יומית נמרצת לסירוגין עשויות להיות קשורות לירידה בסיכון להיארעות סרטן. לפיכך, פעילות כזו עשויה להיות התערבות יעילה למניעת סרטן בקרב חסרי מוטיבציה להתאמן בשעות הפנאי.

נושאים קשורים:  מניעת סרטן,  פעילות גופנית,  חדשות,  מחקרים
תגובות