חדשות

רופאי הילדים מזהירים מפני סגירת התאחדות הספורט לבתיה"ס

יו"ר האיגוד לרפואת ילדים קורא לעצור את הקיצוץ המתוכנן בתקציב התאחדות הספורט לבתיה"ס: "ספורט לילדים הוא פסגת הרפואה המונעת - לסגירת ההתאחדות יהיו השלכות בריאותיות"

ילדים במשחק כדורסל בבית ספר בתל אביב. צילום משה שי/ פלאש 90

ספורט לילדים ונוער הוא רפואה מונעת ולקיצוץ בתקציב פעילות ספורטיבית בבתי הספר תהיינה השלכות הן על הבריאות הפיזית והן על הבריאות הנפשית של ילדים ונוער. זו תמציתה של פנייה דחופה מאתמול (א') לשרי הבריאות והחינוך ולחברי ועדת הכספים של הכנסת, בה קורא יו"ר האיגוד לרפואת ילדים לעצור את הקיצוץ המתוכנן של 100% בתקציב התאחדות הספורט לבתי הספר, קיצוץ שיוביל לסגירת ההתאחדות.

במכתב שמוען לשר הבריאות אוריאל בוסו ולשר החינוך יואב קיש, כתב יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' צחי גרוסמן, כי "ספורט לילדים ולנוער אינו בידור או שעשוע, אלא כלי בריאותי ראשון במעלה. הוא פסגת הרפואה המונעת".

פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים. "ספורט לילדים ולנוער אינו בידור או שעשוע, אלא כלי בריאותי ראשון במעלה". צילום: יח"צ

פרופ' גרוסמן מצטט נתונים מדו"ח מרכז המידע והמחקר של הכנסת, לפיהם אחוז גבוה של ילדים ומתבגרים בישראל סובלים מהשמנה ואחוז נמוך של ילדים פעילים גופנית בהשוואה לבני גילם בעולם המערבי.

יתרונות הפעילות הספורטיבית לילדים ולנוער, העולים מנייר עמדה שפורסם בשנת 2019 מטעם הר"י, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים וגופים נוספים, כוללים בין השאר: צמצום כמות השומן בגוף והפחתת הסיכון להשמנה עתידית, הפחתת כלל גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, שיפור כושר גופני ומסת שריר, חיזוק העצם ומניעת אוסטאופורוזיס בהמשך החיים, שיפור תפקוד מוחי והישגים לימודיים, ועוד שורה ארוכה של היבטים רגשיים, נפשיים וחברתיים.

פרופ' גרוסמן מציין כי בין היתרונות של פעילות ספורטיבית תחרותית נמצאים 40 יתרונות מוכרים ובהם חוסן, ערך עצמי, קבלת מרות, יחסים בין אישיים, עבודת צוות, צמצום אלימות והפחתת אובדנות. "ילדים פעילים בספורט יוצרים חברה טובה יותר", הדגיש.

פרופ' גרוסמן מתייחס לפעילות התאחדות הספורט לבתי הספר וכותב כי היא מפעילה פעילויות ספורט רבות בבתי הספר ומארגנת מדי שנה אלפי תחרויות ספורט במאות בתי ספר עבור עשרות אלפי בני נוער בחברה הישראלית. "גוף זה גם מקיים פעילויות למאות ילדים בעלי צרכים מיוחדים ופרויקטים רבים של חיים משותפים ודו קיום, צמצום אלימות, קידום וטיפוח ספורט ילדות ונערות ועוד", נכתב בפנייה.

סגירת ההתאחדות, כותב גרוסמן, היא בבחינת "פצצת זמן מתקתקת", בעלת השלכות בריאותיות, חברתיות וכמובן כלכליות עצומות, אשר יתבטאו כבר בשנים הקרובות". עוד הוא מתריע כי סגירת ההתאחדות מנוגדת למגמה העולמית ובישראל בפרט, לחיפוש פתרונות דחופים לטיפול במגיפת ההשמנה, למניעת השמנה, לשיפור תזונתי ולהגברת פעילות גופנית בכל הגילאים. "מסיבה זו", הוא כותב, "הקיצוץ המוחלט המתוכנן בתקציב ההתאחדות מדאיג ביותר.

"חובתנו/חובתכם לשמירה על בריאות הילדים מעוגנת באמנת האו"ם לזכויות הילד, עליה חתומה גם ישראל, ובה נדרש להבטיח 'עד מירב המידה האפשרית את הישרדות הילד והתפתחותו' וכן ש' זכותו של ילד ליהנות מבריאות ברמה הגבוהה ביותר הניתנת להשגה'", מציין גרוסמן. סגירת פעילות התאחדות הספורט לבתי הספר, והפגיעה הבריאותית והחברתית הניכרת שעלולה לנבוע מכך, חוטאת גם לאמנה זו", מסכם פרופ' גרוסמן את הפנייה וקורא לעצור מיד את הקיצוץ המתוכנן בתקציב התאחדות הספורט.

נושאים קשורים:  ספורט,  פעילות גופנית,  השמנה בקרב ילדים,  פרופ' צחי גרוסמן,  איגוד רופאי הילדים,  חדשות
תגובות